מכוונים למטרה

אחרי שקמתם מהכיסא והצלחתם למצוא את המוטיבציה המתאימה, עכשיו הגיע הזמן להציב לכם יעדים.

אבל איך עושים את זה נכון ועל מה צריך להסתכל בתהליך בדרך אל החלום?

מצאתם מוטיבציה, הבנתם מה המקור שלה ועכשיו הגיע הזמן להציב לעצמכם מטרות ריאליות וברות השגה.
אז איך עושים את זה נכון?

כל ספורטאי, מקצועי או חובבן וגם רק מי שמתחיל בפעילות גופנית סדירה, מציב לעצמו מטרות: לרדת כמה ק"ג במשקל, לנצח בתחרות מסוימת או פשוט להתמיד באימונים אלא שכולנו מכירים את הפער שנמצא, בדרך כלל, בין המטרות לבין הביצוע בפועל.

"בפסיכולוגיית ספורט מקובל להבחין בין מטרות אובייקטיביות (השגת סטנדרט ביצוע מסוים בזמן מסוים), לבין מטרות סובייקטיביות שהן לרוב הצהרה כללית יותר כגון: אני רוצה להשתפר", מסבירה מיכל יערון, פסיכולוגית ספורט ומייסדת "לעוף", צוות מקצועי לליווי ולייעוץ ספורטאים ומייסדתSOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של פסיכולוגים ומטפלים מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית.
"מטרות סובייקטיביות חשובות כי הן משמשות דלק לשיפור ביצועים, אולם לא ניתן להסתפק בהן כי הן לרוב לא מתוות את הדרך לביצוע".

סיווגים נוספים של מטרות מתחלקים לפי תוכן המטרה, הסוג שלה ומשך המטרה.

יערון מסביר: "תוכן המטרה: תוצאה - הכוונה לתוצאת של תחרות, מטרה כזו תלויה לא רק בספורטאי אלא גם ביריב, ביצוע - הכוונה למטרה שמוצבת כלפי ביצועים אישיים, מטרה כזו תלויה בעיקר בספורטאי עצמו ותהליך - מטרה המכוונת למה צריך לעשות על מנת לבצע היטב.
"טווח המטרה (משך הזמן אליו המטרה מתייחסת) מתייחס למטרה קצרת מועד לתחרות הקרובה, מטרה בינונית לחודשים הקרובים ומטרה ארוכת טווח לעונה הקרובה.
הצבה של מטרה ארוכה טווח מאפשרת לגזור מטרות לטווח הבינוני והקצר, ולהימנע מעיסוק בפעילויות שאינן מקדמות את המטרה".

סוג המטרה לדברי יערון מתחלק למטרה מנטלית, פיזית וטקטית.
נקודת המוצא יכולה להיות "מטרת חלום", כלומר פנטזיה שהיא לעתים הכוח המניע מאחורי האימונים היומיים המפרכים.

"החלום הוא אישי ובמקרים רבים לא חולקים אותו עם אחרים", מדגישה יערון.
"בחלום כמו בחלום אין מציאות, אין אמת, אין נכון או לא נכון ואין אפשרי או בלתי אפשרי.
חלום יכול להיות חלומו של רוכב אופניים מתחיל על הטור דה פראנס, או חלומו של שחקן כדורסל בקבוצת נוער לשחק ב־NBA.
החלום הוא אישי, פנטזיה שהספורטאי שומר בליבו. אם לספורטאי אין חלום, כדאי שיבדוק אם הוא במקום הנכון מאחר והחלום הוא המניע להגשמה עצמית.
לאחר שהוגדרה מטרת החלום אפשר להתחיל לגשת להצבת המטרות המציאותית.
חשוב להיזהר ולא לבלבל בין מטרת חלום ובין מטרות מציאותיות כדי למנוע מפח נפש ואכזבה".

נקודה חשובה נוספת היא ההבנה שגורמים סביבתיים ואישיים עלולים להשפיע על היכולת להשיג את המטרות, ולהתאים את המטרות לגורמים אלו.
למשל, ספורטאי שמקום העבודה שלו בסכנה יצטרך כפי הנראה להשקיע יותר במקום העבודה ולערוך התאמה של המטרות שלו בתחום הספורט.

"כפי שהגדיר זאת הירום סמית, מומחה לניהול: הצבת מטרות אפקטיבית ניתנת לתמצות לראשי התיבות SMARTS:

Specific  – מטרה צריכה להיות מוגדרת במדויק

Measurable – מטרה צריכה להיות ניתנת למדידה

Action – מטרה צריכה להגדיר מה עושים

Realistic – מטרה צריכה להיות מציאותית

Time – מטרה צריכה להיות בת הישג בזמן סביר

Self determined – הספורטאי צריך להיות מעורב בקביעת המטרות של עצמו".