לתכנת מחדש את המוח

דווקא התקופה הקשה הזו צריכה ללמד אותנו לנסות להסתכל על חצי הכוס המלאה בכל סיטואציה שבה אנחנו נתקלים, וזה בדיוק מה שמנסה ללמד המומחית לחשיבה חיובית שירלי נס-ברלין

את החשיבה החיובית התחילה שירלי נס-ברלין ללמד לפני 23 שנה, ומהרגע הראשון הבינה שהדבר דומה לדיאטה: אנחנו מבינים שעדיף לא להעלות את רמת הסוכר, ועדיין לא מתאפקים ומנשנשים מהעוגיות.

"כך גם בחשיבה החיובית", מדגישה שירלי.

"כולנו יודעות שלא יעזור אם נדאג, ועדיין המחשבות מציפות אותנו.

בשל כך לקחתי על עצמי משימה ללמד חשיבה חיובית שלא רק מבינים, אלא כזו שגם קל ליישם".

בספרה החדש "10 דקות גג – 31 יום לשינוי החשיבה לחיובית ב-10 דקות ליום – מקסימום" היא עושה בדיוק את זה.

הוא ראה אור שנתיים אחרי מות אמה, רבקה צדיק פישר, שהיתה מאסטרית בחשיבה חיובית וכתבה יחד עם שירלי שבעה ספרים בנושא המיועדים לכל הגילים.

אביה, אדולף, היה מאסטר גדול לחשיבה שלילית כלשונה ואיש מרתק, ממנו למדה דווקא כמה מתח וחרדה עלולים להרוס את איכות החיים.

"הספר האחרון שלי יצא באחת התקופות המאתגרות של כולנו", מודה שירלי.

"הוא מכיל הקדמה על מה היא חשיבה חיובית שאין בה חצאי כוסות או קלישאות, וממשיך לאתגר 31 יום של תרגול חשיבה חיובית.

כל יום תרגיל קצר, משעשע, בפחות מ-10 דקות, המתכנת מחדש את המוח לראות טוב, לחוות טוב, להיות בטוב. בשמחה. בשלווה".

את התרגילים הקצרים עושות יחד משפחות, כולל הסבתא בזום, צוותים בעבודה, חברות טובות ועוד.

המטרה, לדברי שירלי, מעבר לחידוד המבט החיובי וחיזוק ההרגשה הטובה, היא גם ליצור מעגל תמיכה אנושי, מעין מדורת שבט חיובית, סביבה ניתן להתכנס יחד כדי לתרגל חיוביות שתעמוד מול מתקפת החדשות המדכדכות והזמנים המאתגרים.

ויש לה גם שני תרגילים שהיא מדגימה מתוך הספר:

"'טופחת טופחת' – תרגיל היום ה-9 מבקש מכם שבכל פעם שמצליחים במשהו שעושים, לעצור לרגע ולציין את ההצלחה על ידי טפיחה לעצמכם על השכם.

ממש פיזית עם היד", מסבירה שירלי.

"ואני יודעת כמה קל לזכור את ההערה השלילית, וכמה איננו שמים לב להצלחות קטנות ביומיום.

"עם התרגיל נעצור אחרי הכנת קפה טעים, השלמת סידור הארון, הליכה שעשינו בחוץ ועוד ו'נטפח נטפח' על השכם.

העיניים שלנו ילמדו שוב לראות טוב בחיינו, והמוח יתרגל לשים דגש על החיובי.

"מה נחמד כאן? – תרגיל היום ה-26 מבקש מכם בכל מקום אליו נכנסים, בכל סיטואציה, קודם כל לשאול את עצמכם: 'מה נחמד כאן?'.

וכן, גם כשההרצאה שהזמנת בזום שוב נתקעה, מה נחמד כאן?... התשובות שהמוח תהיינה מקוריות, משעשעות, מחזקות ובמיוחד מעוררות מחשבה, איך ניתן לראות בכל זאת טוב בכל מיני רגעים שבעבר מיד הופעלה ההטיה השלילית ושימת הלב התבייתה על מה לא.

"כולי אמונה שדווקא בזמנים מאתגרים ניצבת מולנו הבחירה לרדת למטה יחד עם נהר הדכדוך הכלל עולמי, או לחזק עצמנו ותוך כדי כך לחזק גם אחרים.

הספר הזה מראה את הדרך מעלה לאפשרות השנייה".